Skip to main content

3 tips til dit nyhedsbrev anno 2020

By 24. februar 2020marts 2nd, 2021News
Ann_Handley_3 tips til dit nyhedsbrev

I år løb Email Summit af stablen den 4. februar og bød på et spændende program med indlæg fra nogle af industriens veteraner, heriblandt Ann Handley, der i dagens anledning var keynote speaker. Ann Handley er Chief Content Officer i MarketingProfs, klummeskribent på Entrepreneur og bedst sælgende forfatter af bøgerne Everybody Writes og Content Rules.

Hendes præsentation How to Write an Email Newsletter That People Clear Their Schedules to Read indeholdt konkrete tips til hvordan man med nogle simple, men effektive, virkemidler sikrer at kommunikationen i dine e-mails giver genklang hos modtageren.

E-mailen bør være din største showman

Vi hører ofte, at e-mailen er på vej ud, men tager vi et kig på tallene, forudses det, at der vil blive sendt endnu flere e-mails i de kommende år. Flere e-mails betyder også at kravene til kvaliteten af dem vil blive endnu større.

Vidste du, at der i 2019 dagligt blev sendt 188.000.000 e-mails i minuttet?

Drop marketingtonen!
Er dit nyhedsbrev også mere nyheder end et egentligt brev? Ann Handley anbefaler at fokusere mere på brevet. Skriv det, som skrev du til en ven og udnyt, at nyhedsbrevet stadig er et medie, der ikke er styret af algoritmer og hvor der rent faktisk sidder en person i den anden ende som du kan kommunikere med.

Ann Handley’s 3 konkrete tips til dit nyhedsbrev 2020

Niche and twist

Arbejder du med marketing, kommunikation eller noget helt tredje? Og har du overvejet hvad din twist er? Din twist er med ét ord – dig. Tilføj dit spin/vinkel/synspunkt, som ingen andre kan kopiere, og få din personlighed til at skinne igennem så du ikke bliver endnu en afsender i spam filteret eller papirkurven.

  • Alle kan lide en god fortælling, brug derfor det personlige narrativ når du skriver dit nyhedsbrev
  • Drop den neutrale stemme og brug i stedet en, der er stemningsfyldt

Vær relaterbar

  • Vær specifik i din kommunikation
  • Overvej om afsenderen af din mail skal være dig eller en anden person med en vigtig funktion i firmaet
  • Brug et simpelt sprog og vær troværdig og overbevisende
  • Forestil dig, at du skriver til en ven, et familiemedlem eller en anden tæt på dig, og skriv så nyhedsbrevet som hvis du havde en dialog med personen
  • Stil spørgsmål til læseren. F.eks.: ”hvorfor har du signet up til nyhedsbrevet – hvad håber du på at lære/få ud af det?” og brug den viden du får til at justere dit fokus og målrette dit nyhedsbrev endnu mere

Momentum (indenfor og udenfor dit nyhedsbrev)

  • Brug dragende og relevante billeder
  • Benyt forskellige formateringer og størrelser til overskrifter for at visualisere hierarki
  • Lav ”scroll magnets”, dvs. indhold, der får læseren til at scrolle helt ned i bunden af dit nyhedsbrev og/eller –
  • Open loops og cliffhangers, hvor du kun lige serverer nok information til, at dine læsere vil sukke efter mere og se frem til at skulle læse dit næste nyhedsbrev
  • Har du en Facebook gruppe eller LinkedIn? Fremhæv spørgsmål eller diskussioner derfra i nyhedsbrevet. Har du Instagram? Del dens billeder i nyhedsbrevet

Kort og godt;

Signalér niche og twist allerede i din velkomstmail og skab et godt indtryk. Jo mere specifik du er i din kommunikation, des mere troværdig bliver du også i modtagerens øjne. Brug velkomstmailen til at sætte tonen. Husk at skrive til én person, peer-to-peer og ikke brand-to-target.
Forventningsafstem – det handler i bund og grund om, hvad du kan give dine læsere og hvad de har brug for fra dig og ikke omvendt.
Udnyt the power of storytelling og tease dine læsere til at forblive engagerede. Gør det med et velstruktureret og visuelt lækkert nyhedsbrev, og husk at inddrage dine sociale medier i nyhedsbrevet og omvendt.

Fik du ikke hilst på os i Odense, men vil du gerne høre mere om hvad vi laver? Så kontakt os for et uforpligtende møde på:

Telefon: 25652654

E-mail: contact@fluid-solutions.dk

Vær sikker på ikke at gå glip af en eneste opdatering og følg os på Linkedin og Facebook. Her bliver du notificeret hver gang, der er nyt.

 

Kilder:

Statista

Digitalinformationworld
og Ann Handley

Fotograf: Anne Kring