Skip to main content

Hvordan skriver du en effektiv velkomstserie?

By 22. april 2020januar 13th, 2021News
https://www.fluid-solutions.dk/hvordan-skriver-du-en-effektiv-velkomstserie/

Det øjeblik nogen skriver sig op til dit nyhedsbrev, er det bedste øjeblik at kontakte dem på. Det er nu abonnenten er engageret og derfor også er tilbøjelig til at åbne og klikke på dine e-mails. Udnyt denne interesse og opmærksomhed og beløn abonnenten med en velkomstmail.

Statistisk opnår velkomstmails 320% mere i omsætning sammenlignet med den almindelige marketing e-mail, samt øger åbningsraten med 86% og klikraten med op til 196%

En velkomstserie giver dig kontrol over, hvordan dine abonnenter introduceres til dit brand. Den oplevelse en abonnent får med dine e-mails i de første par uger, sætter tonen for resten af hans eller hendes tid på din liste og derfor er førstehåndsindtrykket altafgørende.

Guide til at skrue en effektiv velkomstserie sammen

 

Hvilken velkomstmodel skal du vælge?

For at mindske ”information overload” er det værdifuldt for (især, men ikke kun) detailhandlere, at oprette en række velkomstmails snarere end at formidle alt i en enkelt meddelelse, hvilket giver en kontrolleret levering af hovedbudskaber.

Christina Klitsgaard fra weloveemails.dk, specialist i e-mailmarkedsføring og kommunikation, skelner mellem to modeller af velkomstserier: Velkomstserien med det simple produkt og velkomstserien, der kræver en længere beslutningsproces. Det simple produkt bør som minimum have en velkomstserie på 5 e-mails, mens velkomstserien med den lange beslutningsproces bør have 10. Den lange velkomstserie er god for dig, der sælger en ydelse som f.eks. rådgivning, undervisning eller håndværk.

Tilmeldingen

Hvordan får du dine besøgende til at skrive sig op til dit nyhedsbrev når stort set alles indbakker i dag flyder over med e-mails?

  • Gør det let for dine besøgende at skrive sig op til dit nyhedsbrev

Sørg for at dine besøgende let kan finde og skrive sig op til dit nyhedsbrev. Du kan ikke øge dine tilmeldinger, hvis ingen ved hvor eller hvordan de kan abonnere på dit indhold.

  • Tilbyd dine besøgende en freebie mod at de skriver sig op

En freebie er med andre ord en gratis gave. Din gave kan være alt fra et gratis minikursus, e-bog, konkurrence eller en rabat, hvor du f.eks. giver 10% på første ordre.

  • Test din tilmeldingsformular

Prøv at teste forskellige overskrifter, tilbud, knapper og incitamenter af, for at se hvad der virker og hvad der ikke gør.

  • Link til dit nyhedsbrev på de sociale medier

Benyt biografien på bl.a. Facebook, Instagram eller LinkedIn til at markedsføre dit nyhedsbrev.

”Hej og velkommen…”

Inden din velkomstmail eller serie kan påvirke din modtager til en købsbeslutning, skal du få dem til at åbne din e-mail. Vi har skrevet et indlæg omkring emnelinjer, hvor vi deler 40 konkrete eksempler på emnelinjer som du enten kan bruge eller lade dig inspirere af, find dem her

Timeline og indhold

E-mail #1

Sender du mens engagementet er størst, dvs. lige så snart nogen skriver sig op til dit nyhedsbrev.

E-mail #2

Kan du sende allerede 1-2 dage efter og helst dagen efter e-mail #1

E-mail #3

Kan du sende 1-2 dage efter e-mail #2

E-mail #4

Her har du lidt råderum til at være kreativ i, inden du sender 2-3 dage efter e-mail #3

E-mail #5

Sender du efter yderligere 3 dage

Er du helt på bar bund om, hvad din velkomstserie skal indeholde? Christina Klitsgaard foreslår at google dit produkt eller emne, for at se hvad folk søger efter og spørger om. Ofte kan du finde en klar velkomstserie baseret på folks søgninger og derfor komme dem i forkøbet med svar på de spørgsmål, som de endnu ikke har stillet.

google søgning

google søgning

Kilde: Google

Selvom dine læsere godt ved, at de ikke er de eneste, som du skriver til, er det stadig vigtigt at forsøge at få dem til at føle, at de er. Dette kan du bl.a. gøre ved at tale til dem, som var de dine venner. Læs Ann Handley’s simple tips til, hvordan du gør det, her. I sidste ende, jo mere du ved om dine abonnenter des bedre indhold kan du levere til dem.

Derfor:

Husk at få styr på dine data først

En god velkomstserie afhænger først og fremmest af dine kunders data, bl.a. hvornår eller hvordan de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, deres køn eller specifikke interesser, deres købshistorik osv. At være i stand til at bringe alle disse forskellige typer af data sammen for at skabe et personligt første indtryk, kan virke overvældende, især hvis dine data er opbevaret i siloer.

Hos Fluid er vi eksperter i håndtering af data og vi vil rigtig gerne hjælpe dig til at få styr på dine. Vi har stor erfaring med at samle relevante kundedata i et single customer view, som kan styrke lead generering, kryds- og mersalg samt kundeloyalitet. Kontakt os derfor gerne for en snak eller et uforpligtende møde.

Bed om at blive whitelistet

 Vil du gerne undgå at havne i spam mappen? Vær ligefrem og bed dine abonnenter om at whiteliste dig (tilføje dig til deres godkendelsesliste) . Det er almindelig praksis efterhånden og hvis du gemmer spørgsmålet til slutningen af din velkomstserie, vil dine abonnenter sandsynligvis være tilbøjelige til at gøre det, da de allerede er fans af dig.

Konklusion

Velkomstserier er grundlaget for en stærk livscyklus for dine e-mailkampagner og for at du kan cementere dig selv, som et brand dine abonnenter ser frem til at høre fra.

Få dine besøgende til at skrive sig op til din mailingliste ved at:

  • Synliggøre din tilmelding på dit website eller applikation
  • Tilbyde en freebie
  • Teste din tilmeldingsformular
  • Linke til dine sociale medier

Ligesom din velkomstserie vil din tidslinje og frekvens variere meget, afhængigt af hvem du er og hvad du sælger eller tilbyder dine abonnenter. Du kan sprede serien ud som du vil, men langt de fleste sender serien fortløbende. Det du bør have i tankerne, er dog, at for at du kan sælge dit produkt eller ydelse, kræver det en kontinuerlig påvirkning og derfor skal du ikke være bange for at sende flere e-mails.

Hav styr på dine data så du kan levere relevant indhold til dine abonnenter og bed så dine abonnenter om at whiteliste dine e-mails, så du er sikker på, at de vil høre fra dig, også når din velkomstserie er afsluttet.

Vil du vide mere om e-mails og marketing automation, eller har du brug for at få styr på dine marketing data, så kontakt os for et uforpligtende møde på:

Telefon: 25652654

E-mail: contact@fluid-solutions.dk

Vær sikker på ikke at gå glip af en opdatering og følg os på Linkedin og Facebook.

Kilder: Entrepreneur https://www.entrepreneur.com/article/245380

Christina Klitsgaard’s indlæg om geniale velkomstserier fra årets E-mail Summit for lån af billeder og inspiration