Skip to main content

Hvilken rolle spiller farver i e-mail marketing

By 2. februar 2022News
Farve psykologi

Kan de farver, du bruger i dit e-mail design, have en indflydelse på e-mail målinger, såsom klik og konverteringer?

Her er nogle bud, du skal overveje, når du bruger farver i din e-mail marketing for at skabe en stemning, vække interesse og få abonnenter til at handle.

I marketing har farver vist sig ikke kun at hjælpe forbrugerne med at differentiere dit brand fra konkurrenterne, men også at påvirke følelser og stemninger. Farve øger for eksempel brands anerkendelse med 80 %, og brandgenkendelse er direkte forbundet med forbrugernes tillid.

Hvor stor indflydelse kan farve have på din marketingsucces?

En god indikation kommer fra en undersøgelse med titlen “Impact of Color on Marketing”, der fandt ud af, at op til 90 % af forbrugernes øjeblikkelige beslutning om produkter, er baseret på farve alene.

Så hvilke farver skal du bruge i din e-mail marketing?

Når du sætter dig for at vælge de farver, du vil bruge i dine e-mails, skal du huske på, at farver er følelsesladede og kan udløse visse følelser hos mennesker.

For eksempel viste en undersøgelse, at rødt fik folk til at handle med større hastighed og kraft. I en anden undersøgelse påvirkede et lægemiddels farve dets opfattede virkning (f.eks. var piller, der var røde, orange og gule, mere tilbøjelige til at have en stimulerende effekt, hvorimod blå og grønne piller var mere tilbøjelige til at have en beroligende effekt).

Følgende er nogle følelser og effekter forbundet med farver, når de bruges til branding og markedsføring. Selvfølgelig har et individs præferencer, oplevelser, opdragelse og kultur alle indflydelse på den måde, han eller hun reagerer på forskellige farver.

Farvernes betydning

Hvad er den bedste farve at bruge til call-to-action knapperne i dine e-mails?

Kan de farver, du bruger til call-to-action knapperne i dine e-mails, øge antallet af kundeemner og kunder, der konverterer? Test af farvernes psykologi har vist, at forskellige farver påvirke en persons humør. Marketingfolk og designere bruger disse undersøgelser til at vælge logo og brandfarver.

Hvad med de farver, der bruges til knapper med opfordring til handling? I følge HubSpot test øges konverteringerne med 21 % blot ved at ændre farven på knappen med opfordring til handling fra grøn til rød. Så er rød den bedste farve til dine call-to-action knapper? Måske. Men hvis du ser på det design, HubSpot testede, var grøn den dominerende farve på siden; således skilte en rød knap sig ud.

Når du sætter dig for at optimere call-to-action knapperne i dine e-mail-kampagner, vil du måske teste rød sammen med andre farver for at se, hvilken der vil “poppe” i dit e-mail design, og hvilken farvekombination der vil fungere bedst til at få klik fra din specifikke målgruppe.

3 tips til at vælge de farver, der skal bruges i dine e-mails for at optimere abonnentens engagement

Når du sætter dig for at designe dine e-mail-kampagner, er det et mål at opnå konverteringer. De farver og farvekombinationer, du vælger, kan have en betydelig indflydelse på dine præstationsmålinger. Her er nogle tips til at bruge farver i dine e-mails til at øge engagementet og ydeevnen:

  • Start med at overveje din virksomheds branding, når du bestemmer, hvilke farver du skal bruge i din e-mail marketing. Hvis din virksomheds logo for eksempel er blåt og gråt, skal du sørge for at inkorporere disse farver i dine e-mails. Dette er en vigtig måde at fremme konsekvent branding og hjælper kundeemner og kunder med hurtigt at indse, at e-mailen er fra din virksomhed.
  • Når det kommer til at vælge farver til dine call-to-action knapper, skal du vælge en farve, der er en kontrast til resten af ​​farveskemaet i din e-mail og design. Du ønsker, at call-to-action knappen skal skille sig ud i e-mail designet og fange opmærksomheden, så dine modtagere med det samme ved, hvordan de skal handle, når de åbner din e-mail.
  • Test og optimer de farver, der bruges i dine e-mail marketingkampagner. Der er mange undersøgelser om brugen af ​​farver i e-mail marketing, især når det kommer til at bruge specifikke farver til call-to-action knapper i e-mails og på hjemmesider. Hvilken farve konverterer bedst? Selvom farve kan spille en væsentlig rolle i at øge abonnenternes engagement, er der ingen “bedste” farve til at generere konverteringer. Men at teste og optimere for at finde ud af, hvilke farver og farvekombinationer, der fungerer bedst til dine e-mails og webstedsdestinationssider og giver mest genklang hos dine kunder, er altafgørende for succes.

Vil du have mere ud af din e-mail marketing? Hos Fluid er vi eksperter i data og marketing automation. Ring til os på +45 25652654 eller send os en mail på kontakt(@)fluid-solutions.dk, hvis du er interesseret i at høre mere.

Vær sikker på ikke at gå glip af en opdatering og følg os på Linkedin og Facebook.