Hvorfor bør du bruge e-mail automatisering?

By 5. May 2020 News

Vil du gerne sende den rigtige e-mail på det helt rigtige tidspunkt, og er du endnu ikke bekendt med automatiserede e-mails? Så læs videre her.

Afsendelse af automatiserede e-mails baseret på kunders adfærd, er en effektiv strategi, der ikke alene opretholder kundens opmærksomhed og engagement, men ligeledes påvirker successen af dine e-mailkampagner. Statistik viser os, at automatiserede e-mails har en 70.5% højere åbningsrate sammenlignet med ’almindelige marketing e-mails’.

Ved at engagere kunder med automatiserede e-mails kan du give dem de oplysninger som de har brug for, på nøjagtigt det rigtige tidspunkt.

Denne type marketing automation kan hjælpe til at motivere dine kunder til at udføre en bestemt handling, uanset formål.

Typer af automatiserede e-mails:

En automatiseret e-mail er en automatisk reaktion på en kundes specifikke handling eller adfærdsmønster

De fleste e-mails er baseret på en række foruddefinerede triggers, herunder segment eller begivenhed, og i modsætning til ’almindelige marketing e-mails’, bliver marketing automation e-mails ikke kun brugt med det ene formål at sælge, men snarere til at give information til modtageren.

Eksempler på automatiserede e-mails:

  • Velkomstmails
  • Onboardingmails
  • Genaktiveringsmails 
  • Forladt indkøbskurv
  • Transaktionsmails
  • Fødselsdagsmails

Ved begivenhedsbaserede e-mails, udløses meddelelser af en kundes handlinger i eller udenfor en applikation. Det kan f.eks. være, når kunden modtager en ordrebekræftelse hver gang han/hun foretager et køb, eller at kunden får en påmindelse om varer, som han/hun har efterladt i kurven.

Segmentbaserede e-mails derimod, sendes når kunden passer ind i et defineret sæt betingelser. Det kan f.eks. være, når en kunde ved tilmelding til et nyhedsbrev, bliver bedt om at opgive datoen for sin fødselsdag og meddelelser herefter udløses, hver gang kunden har fødselsdag.

Fordele ved automatiserede e-mails

Efterhånden som e-mail marketing udvikler sig, forventer kunder også mere og mere, at de handlinger de foretager sig, udløser en form for reaktion fra dig. Med automatiserede e-mails, fører du dine kunder ned gennem salgstragten, og e-mails af denne slags fungerer derfor mere salgsfremmende end almindelige marketing e-mails. Automatiserede e-mails er fremragende til at pleje dine kunder med, således at de får det fulde udbytte af dit produkt eller service. Desuden er det billigere at opretholde en eksisterende kunde i forhold til at skulle ud og finde en ny, og her er brugen af genaktiveringsmails nyttig, da denne kan minde dine kunder om at udføre en bestemt handling, eller overbevise dem om at blive.

Men den største fordel ved denne type e-mails er måske, at de er tidsbesparende, fordi de kan konfigureres på forhånd og dermed potentielt kan spare dig for omkring 80% af dit e-mail marketing budget.

Du har kortlagt kunderejsen, hvad så nu?

Når et lead er passeret igennem salgstragten og er blevet til en kunde, begår mange desværre stadig den fejl, at de ophører med at kommunikere med deres kunder.

Perioden der følger lige efter en tilmelding, er det vigtigste øjeblik for dig at fortsætte samtalen. Det er nu du virkelig har muligheden for at imødekomme dine kunder og hjælpe dem til at forstå dit produkt eller din service.

Du kan derfor passende starte med en velkomstserie. Vi har skrevet et indlæg om velkomstserier, som du kan læse lige her hvis du skal bruge lidt inspiration.

Konklusion

Automatiserede e-mails udløses af en brugers specifikke handling på et website eller i en applikation, eller baseret på oplysninger i brugerens data. Dette giver marketingfolk mulighed for at sende automatiserede meddelelser baseret på brugerens adfærd og engagement.

Automatiserede e-mails er succesfulde fordi de er relevante og rettidige for modtageren.

Grundlæggende er automatiseret e-mail marketing baseret på en række prædefinerede betingelser og handlinger, såsom segment og begivenheder.

I dag bruger 80% af virksomheder e-mail marketing teknologi men kun 51% af virksomhederne bruger marketing automation til at optimere indsatsen og dermed spare tid og penge.

Fordele ved automatiserede e-mails:

  • De er salgsfremmende 
  • Giver en højere konverteringsfrekvens
  • De kan få kunden til at føle sig hørt og værdsat
  • De sparer dig for tid og penge

Er du klar til at automatisere dine e-mailkampagner? Fluid kan hjælpe dig i processen, levere det helt rigtige marketing automation værktøj til dit e-mail workflow, samt hjælpe dig med at indsamle og bruge dine kundedata fra en hvilken som helst kanal, enhed eller applikation til personalisering af dine e-mails.

Kontakt os for et uforpligtende møde på:

Telefon: 25652654

E-mail: contact@fluid-solutions.dk

Vær sikker på ikke at gå glip af en opdatering og følg os på Linkedin og Facebook.

Kilder til statistik:

Optinmonster https://optinmonster.com/wp-content/uploads/2019/02/email-automation-statistics.png

Webfx https://www.webfx.com/blog/marketing/39-amazing-email-marketing-stats-infographic/