Omnichannel marketing

By 18. marts 2021marts 24th, 2021News
Omnichannel

Vejen til køb i dag er noget af en labyrint, og en af de faktorer der bidrager til den mere komplekse købsoplevelse er, at nutidens kunder bruger en lang række kanaler til at opdage, forbinde med og handle hos et brand.

For at møde kunden der hvor de er, skal du sætte dem i centrum af din forretningsstrategi med omnichannel marketing og konsekvent fremme positive og integrerede kundeoplevelser i et hvert touchpoint på kundens rejse.

Marketingfolk der anvender en strategi, der understøtter omnichannel marketing, er de mest succesfulde. Men inden du starter på din omnichannel marketingstrategi skal du kunne besvare spørgsmålet: hvad er omnichannel marketing?

Hvad er omnichannel marketing?

Omnichannel marketing (omni betyder alt eller alle) er en strategisk approach, der giver en samlet kundeoplevelse på tværs af alle dine touchpoints. Når du etablerer din marketingstrategi, vil du hurtigt bemærke, at der er forskellige måder at interagere med dine kunder på.

Med omnichannel marketing skal du/dit brand være til stede på tværs af flere kanaler online såvel som offline og samtidig være i stand til at skabe en positiv og ensartet oplevelse for dine kunder, uanset hvor de befinder sig på deres kunderejse.

Der findes flere typer af kanaler til advisering af kampagner:

  • Single channel

Med single channel marketing benytter man som navnet angiver, en enkelt kanal til at markedsføre sig på og alle marketingindsatser investeres i denne ene type kanal

  • Multi channel

Man taler om multi channel marketing når man gør det muligt for sine kunder at interagere med flere touch points, der fungerer uafhængigt af hinanden

  • Omni channel

Med en omni channel approach er man til stede på tværs af flere online og offline kanaler simultant med at man sikrer en positiv og forbunden oplevelse gennem hele kunderejsen

Hvad er forskellen på multichannel og omnichannel?

Multichannel og omnichannel forveksles ofte, da begge kanaler søger at fange kunden der hvor han eller hun er via flere kanaler. Denne forvirring kan i værste fald føre til en ufuldstændig strategisk etablering og manglende resultater.

Multichannel gør brug af forskellige kommunikationskanaler, der er uafhængige af hinanden og behandles separat. Omnichannel benytter også flere kanaler, men de er alle sammen holistisk forbundne og samarbejder om at skabe en samlet brugeroplevelse. En kunde kan f.eks. starte sin købsrejse i en skobutik, hoppe videre over på butikkens sociale medier for til slut at foretage sit køb og fuldende sin rejse på butikkens hjemmeside. Uanset hvilken kanal kunden vælger at foretage sit køb på, skal den sammenhængende oplevelse være til stede, når man arbejder med omnichannel.

Multichannel & omnichannel

Omnichannel marketingstrategi

En marketingstrategi der inkluderer omnichannel vil levere et samlet budskab på tværs af alle salgskanaler. Marketingfolk bør derfor designe deres kampagneprocesser således de er gensidigt forbundne og integrerede så de reagerer på en sammenhængende måde uanset hvilken kanal kunden befinder sig på.

Marketingafdelingens prioriteter kan med fordel følge 6 discipliner, der tager afsæt i værktøjet ’kundemålskiven’, en efterhånden velkendt men ikke desto mindre stadig relevant model af Rasmus Houlind

  1. Kundegenkendelse og permission
  2. Dataopsamling
  3. Dataanalyse og AI
  4. Kommunikation og service
  5. Effektmåling
  6. Organisering

Formålet med kundemålskiven er at vurdere en virksomheds modenhed i forhold til omnichannel og derefter at analysere de indsigter den giver. Disse indsigter kan benyttes på tværs af virksomhedens kanaler og i kommunikationen til kunderne.

Fluid kan som certificeret OmnichannelForBusiness partner hjælpe med at afdække hvor langt din virksomhed er på jeres omnichannel rejse og hvor I kan blive bedre. Dette gøres ved brug at en række spørgsmål baseret på kundemålskiven. Læs mere her

Omnichannel og marketing automation

Omnichannel fokuserer på kundens rejse og mødet med dem i hvert touchpoint i real time, og marketing automation betyder bare, at denne proces bliver automatiseret.

Automatisering gør det muligt for kunden at modtage personligt indhold rettidigt, baseret på hvor de er på kunderejsen.

Marketing automation er en vigtig komponent i en omnichannel marketingstrategi. Med en solid marketing automation strategi er marketingfolk i stand til at spore kundedata og kan dermed øge optimeringsindsatsen på blandt andet touchpoints, så personlige meddelelser leveres via den mest optimale kanal (e-mail, SMS, push notifikation) samt prioritere de kunder, der har højest engagement for at understøtte virksomhedens vækstmål.

Hos Fluid kan vi også hjælpe dig med din omnichannel marketing automation strategi og finde den rigtige platform, tilpasset din virksomheds behov. Vi kan rådgive dig til hvordan du bedst indsamler og anvender dine data, så du kan fokusere på salget og personliggøre din kommunikation til kunden i real tid, så kunden føler sig hørt og bekræftet og du ultimativt opnår en øget grad af loyalitet og fastholdelse.

Pionerer indenfor omnichannel marketing

Disney

En succesfuld case der bliver fremhævet igen og igen, når man søger på omnichannel marketing, er Disney. Disney har skabt den perfekte marketingstrategi der understøtter omnichannel, så de kan give deres kunder den bedste oplevelse. De har identificeret de rigtige touchpoints igennem hele kundens livscyklus. Om kunden befinder sig i deres butikker, forlystelsesparker eller online, så har Disney sørget for en sømløs og personlig oplevelse og har til gengæld fået en stærk, loyal kundebase.

Matas

Herhjemme har Matas klaret sig rigtig godt og har senest vundet Dansk Erhvervs guldpris samt pris for ”Bedste omnichannel virksomhed 2020” med anerkendende ord som: ”…unik business case og en ledestjerne indenfor omnichannel” (kilde: Dansk Erhverv). Deres website og in store-koncept sikrer et rigtig godt sammenspil mellem deres ca. 270 butikker og digitale platforme hvilket har givet dem en imponerende indtjening og vækst.

Brødrene Dahl

Brødrene Dahl (BD) er ved flere lejligheder blevet hyldet for den oplevelse, som de leverer til deres kunder. Fokus hos BD er den enkelte kundes oplevelse.

Direktøren for marketing og retail hos BD, Bo Velling-Theisen, fortæller at vejen til succes er marketing og kundeindsigt. Marketingafdelingen skal vide meget mere om kunden end blot hvordan de køber et produkt eller service. De skal vide, hvad der fylder i kundens hverdag og bruge den viden til at identificere de produkter/services som de kan tilbyde og som går hånd i hånd med virksomhedens værdier og de muligheder den har. (kilde: Dansk Markedsføring)

Kunne du tænke dig at vide mere eller få kortlagt din omnichannel modenhed, så kontakt os på

Telefon: 25652654

E-mail: contact@fluid-solutions.dk