Skip to main content

Relevante marketingoplevelser i overensstemmelse med privatlivets fred

By 13. juli 2022News, Rubiq Cloud
Relevante marketingoplevelser i overensstemmelse med privatlivets fred

Privatlivets fred er på alles læber i dag.

Forbrugerne bekymrer sig om at dele deres oplysninger og om, hvordan disse bruges. Marketingfolk bekymrer sig om opsamling af forbrugerdata og hvordan de navigerer i ændringerne.

Trods de mange bekymringer er der dog et fælles ønske fra begge parter – nemlig et ønske om mere relevante oplevelser, der er i overensstemmelse med privatlivets fred.

Forbrugerne har høje forventninger

Opsamling af forbrugerdata forekommer i stigende grad i marketingafdelingerne. Virksomhederne skal dog være opmærksomme på at informere kunderne om formålet med dataopsamlingen.

Ifølge kilde: https://www.thinkwithgoogle.com/future-of-marketing/privacy-and-trust/privacy-for-customers-and-marketers/ har forbrugerne i stigende grad høje forventninger, når det kommer til digital annoncering. Undersøgelser viser at hele 74% af kunderne ønsker annoncer, der er relevante. Alligevel er de stadig bekymrede over, hvordan deres oplysninger bruges. Specifikt 3 ting bekymrer dem:

  • Hvilke oplysninger er det, der indsamles? (F.eks. browseradfærd, e-mail, køn)
  • Hvordan indsamles ovenstående oplysninger? (Tilbydes der f.eks. noget i bytte? Er der et klart incitament?)
  • Hvorfor bliver oplysningerne indsamlet? (Hvordan vil de blive brugt?)

Forbrugerne er i stigende grad mindre tilbøjelige til at dele oplysninger, der virker invasive eller identificerende, dvs. oplysninger såsom deres køn, alder, adresse, interesser eller tidligere køb.

1 ud af 3 brugere er villige til at dele deres e-mail uden incitament, men med det rigtige incitament såsom en rabat eller en lead magnet, tredobles deres villighed, hvilket svarer til, at 90% af brugerne deler deres e-mailadresse.

Der er altså et reelt ønske fra brugere om relevant indhold og oplevelser, men tilliden er vigtigere. Når forbrugeren har tillid til et brand, et produkt, en virksomhed, er de dobbelt så villige til at dele deres oplysninger.

Hvis et brand har ry for at håndtere data dårligt, er forbrugeren også mindre tilbøjelig til at dele sin e-mailadresse. Dette er vigtigt at have med i sine overvejelser, når man ønsker at tiltrække kunder. 29% af brugerne har som udgangspunkt en mistillid til alle virksomheder på tværs af enhver branche mens 64% har mistillid til virksomheder i mindst én branche, når det kommer til at dele personlige oplysninger. Omkring 60% af forbrugerne tror desuden, at virksomheder sælger deres data. En undersøgelse viser dog, at meget få brands rent faktisk gør brug af denne praksis.

Succes med opsamling af data

Marketingfolk i dag forstår værdien af data og den tillid som deres kunder har til dem, samt hvordan kundecentreret og datadrevet marketing gør det muligt at opnå succes på tværs af forretningsmål. De bedste marketingfolk gør opsamling af forbrugerdata til en win-win for både kunder og dem selv ved at tilbyde relevante oplevelser og gennemsigtighed. De fokuserer på særligt 3 ting i opnåelsen af tillid:

  • Gennemsigtighed
  • Skabelse af relevante oplevelser med first-party data
  • Opbyggelse af en datacentreret organisation

Gennemsigtighed

De bedste marketingfolk sikrer en gennemsigtig brug af kundeoplysninger ved at levere fordelene direkte til kunderne og derved aktivt opbygge kundernes tillid. Derudover kommunikerer de til kunderne, hvordan præcis deres oplysninger bliver håndteret og med hvilket formål. De investerer desuden i partnerskaber der tilbyder privacy compliance, altså måder hvorpå data behandles i overensstemmelse med GDPR-lovgivning. Og det er vigtigt – ikke mindst for at undgå bøder.

Skabelse af relevante oplevelser med first-party data 

Den gode marketingmedarbejder fokuserer på at indhente førstepartsdata, der er skræddersyet til kunderne. De opbygger personlige og relevante oplevelser, der lader kunderne se værdien af at give deres samtykke til dataindsamling.

Opbyggelse af en datacentreret organisation

CMO’er (Chief Marketing Officers) er i stand til at uddanne interne medarbejdere i virksomhedens privatlivspolitikker og strategier, og hvordan for eksempel et skift fra tredjeparts til førstepartsdataindsamling kan påvirke deres forretning. CMO’en bør påtage sig rollen som dataforvalter. Det vil gøre det muligt at tage ejerskab over databeskyttelse, administration af samtykker samt kommunikation til kunder vedrørende data.

Vi kan hjælpe dig

Med RubiqCloud kan du indsamle dine førstepartsdata nemt og sikkert. RubiqCloud håndterer alle former for permissions og samtykker fra alle kontaktpunkter og understøtter dataanmodninger i henhold til GDPR-lovgivningen. Med RubiqCloud får du et samlet overblik over dine data der gør det muligt for dig at bruge dem strategisk klogt i dit arbejde.

Fluid arbejder med bl.a. Hjerteforeningen og Norlys om at sikre opsamlingen og brugen af data fra kunderne. Læs de 2 cases.

Vil du vide mere om RubiqCloud, er du altid velkommen til at kontakte os på:

E-mail: kontakt@fluid-solutions.dk

Tlf: 25652654

Vær sikker på ikke at gå glip af en opdatering og følg os på Linkedin og Facebook.