Skip to main content

Vil Apple´s iOS15 dræbe E-Mail Marketing? Sådan du kan forberede dig på iOS15

By 26. august 2021News
Digital marketing

Du har sikkert hørt nyheden – Apple har kastet endnu en bombe mod den digitale marketingverden. Denne gang har de taget sigte på e-mail marketing med deres iOS15.

Apple annoncerede tilbage i juni på deres Worldwide Developeres Conference (WWDC), at de udruller ”Mail Privacy Protection” til deres Mail -App på iOS15, iPadOS 15 og MacOS Monterey enheder.

Dette forventes at blive rullet ud mellem september og november i år.

Ifølge Apple “Mail Privacy Protection” stopper det afsenderen i at bruge usynlige pixels til at indsamle oplysninger om brugeren. Det forhindrer afsenderen i at vide, hvornår en modtager åbner en e-mail, og maskerer deres IP -adresse, så den ikke kan knyttes til anden online aktivitet eller bruges til at bestemme modtagerens placering.

Dette bliver implementeret:

  • Der vil blive tilføjet en fane “Beskyttelse af mail aktivitet” i Mail -appen, hvor brugerne kan bestemme, hvor mange personlige oplysninger der skal deles med e-mail afsendere. Brugeren kan begrænse adgangen til sin IP -adresser og placeringsoplysninger.
  • For at kontrollere mængden af uønsket mail i deres brugeres indbakker planlægger Apple at tilføje “Skjul min e-mail”, som tillader oprettelse af tilfældigt genererede e-mailadresser til engangsbrug. Det vil blive brugt til at videresende mail til brugernes rigtige konti, hvilket begrænser muligheden for at indsamle forbrugernes personlige data via e -mail.

Kort fortalt:

  • Brugere har mulighed for at blokere åben sporing af e-mails
  • Brugere har mulighed for at blokere deres IP -adresse (kun betalende iCloud -brugere)
  • Brugere har mulighed for at skjule deres e -mail -adresse (kun betalende iCloud -brugere)
Hvordan virker det?

Første gang man åbner sin Apple Mail app efter opdateringen, vil brugeren blive mødt med en besked om enten at ”beskytte e-mail aktivitet eller ”ikke at beskytte mail aktivitet”

Det vil sige at det er ikke slået til som standard. Brugeren skal selv træffe et aktivt valg.

apple-mail-privacy-protection

Kilde: Ryan Jones

Hvad betyder ovenstående for dig som arbejder med e-mail marketing

A/B test:
De fleste som arbejder med e-mail marketing bruger i dag, A/B test inden en mail sendes ud, for at finde ud af hvilken emnelinje eller design som virker bedst. Dette vil fremadrettet ikke kunne give et retvisende billede.

Åbningsrate:
Efter iOS15 bliver rullet ud forventes åbningsraten at blive upålidelig.
Med andre ord vil åbningsraten ikke længere være det primære målingsparameter.

Apple devices:
Hvis en bruger har valgt ”beskyt e-mail aktivitet” vil man heller ikke kunne se hvilke devices de bruger.

CTA:
CTA bliver det nye målingsparameter der kommer fokus på.

Det er kun hvis man bruger Apples Mail* app at ovenstående har betydning

*Apple Mail, er det standard e-mail program der følger med, når du køber et Apple produkt.
Bruger en bruger Gmail app eller Outlook app bliver brugeren ikke mødt med Apples ”Mail Privacy Protection”.

Sådan kan du forbedre dit e-mail marketing program.

Fokus på effektive emnelinjer.
Test emnelinjer ved hjælp af emojis, specialtegn, længde, følelser og tone. Selvom emnelinjer kan være subjektive og situationelle, er det en god ide at se på tidligere mails, hvordan performance har været tidligere og hvad har fået dine kunder til at åbne mails.
Vi har skrevet en artikel om effektive emnelinjer.

Brug din pre-header tekst til at understøtte emnelinjen.
Din pre-header-tekst skal formidle værdi, ellers er den meningsløs. Da emnelinjen er afkortet på mobiltelefoner, er det vigtigt at bruge denne plads til yderligere at lokke kunden til at åbne mailen.
Længden på pre-header skal være mellem 30-80 tegn.

Call to Action (CTA) bliver det nye sorte.
Sørg for at dit indhold i mailen og CTA matcher din emnelinje og pre-header. Placer gerne 2-3 CTA i din mail for at lede kunder til jeres produkter eller hjemmeside. Denne paramenter bliver vigtig fremadrettet, da det vil vise dig hvor engagerede dine kunder er.

Gør det klart, hvad e -mailen handler om, og hvad den ønskede handling er, og brug produktanbefalinger til at give mere relevante muligheder for at klikke.

Fokus på automatiseret mail flow.
Automation er grundstenen i din e-mail markering. Med e-mail marketing automation kan du opsætte automatiserede mails, triggers og flows, der rammer dine leads og kunder.

Velkomstserien er en af de mest bruge automations inden for e-mail marketing. Det er et effektivt middel over for dine kunder. Her fanger du både nye kunder og leads mens de er mest varme. Velkomstserien er med til at forventningsafstemme over for dine kunder, hvad de kan forvente af jer som firma.
Vi har skrevet en blog om, Hvordan man laver en effektiv velkomstserie.

Vil du have mere ud af din e-mail marketing? Hos Fluid er vi eksperter i data og marketing automation.Ring til os på +45 25652654 eller send os en mail på kontakt(@)Fluid-solutions.dk, hvis du er interesseret i at høre mere.